Niezastąpione systemy przywoławcze do szpitali i domów opieki

By | Wrzesień 4, 2017

Szpitale oraz domy opieki są miejscami szczególnymi. To tutaj, w budynku o dużej przestrzeni umieszcza się setki pacjentów, którzy wymagają regularnej pielęgnacji i opieki 24 godziny na dobę. Choć administracja tych przybytków dokłada wszelkich starań, by personel zawsze był czujny i zorientowany na potrzeby swoich podopiecznych, w dalszym ciągu pielęgniarek i opiekunów jest kilkakrotnie mniej aniżeli pacjentów. Co zrobić, by pacjenci czuli się w takich miejscach bezpiecznie, i aby mieli stały kontakt z opiekunami? To proste – wystarczy zainwestować w niedrogie, ale szalenie skuteczne systemy przywoławcze.

Czym jest system przywoławczy?

System przywoławczy to proste w funkcjonowaniu i obsłudze urządzenie, które pomaga drogą elektroniczną skontaktować się pacjentowi z kimś z obsługi. To nadajnik, którym przesyła się prosty sygnał dźwiękowy lub świetlny do innego urządzenia zlokalizowanego w pomieszczeniu odbiorców, lub noszonego bezpośrednio przy nich.

Systemy takie są bezprzewodowe, co umożliwia ich sprawne zamontowanie bez konieczności przystosowywania możliwości technicznych budynku do instalacji. To bardzo istotne, ponieważ dzięki temu montaż takich urządzeń jest bardzo tani. To z kolei umożliwia zamontowanie systemów przywoławczych wszędzie tam, gdzie są one konieczne, i gdzie mogą usprawnić komunikację pacjenta z personelem. W przypadku szpitali doskonale sprawdza się po prostu przycisk zamontowany tam, gdzie pacjent może potrzebować pomocy, pozwalający na wysłanie krótkiego sygnału do pokoju pielęgniarek. Stamtąd pielęgniarki otrzymujące wezwanie mogą odczytać numer pokoju, z którego został nadany sygnał – dzięki temu mogą skutecznie i szybko udzielić pomocy zainteresowanej osobie.

Gdzie montuje się systemy przyzywowe?

W pracy pielęgniarek, lekarzy i opiekunów w szpitalach lub domach opieki, bardzo ważne jest systematyczne doglądanie pacjentów. Są jednakże sytuacje, kiedy nikogo z personelu nie ma w pobliżu. Konieczne jest wtedy zasygnalizowanie komukolwiek zasłabnięcia pacjenta lub gorszego samopoczucia, by jak najszybciej sprowadzono wykwalifikowaną pomoc. W takich przybytkach systemy przywoławcze montowane są obowiązkowo w salach chorych lub pokojach mieszkańców domu opieki, na przykład przy ich łóżkach. Dzięki temu chorzy w prosty sposób mogą w każdej chwili wygodnie sięgnąć i wezwać pomoc samodzielnie (w szpitalnbych salach jest jeden przycisk na pokój, by ktoś ze współmieszkańców mógł zaalarmować o krytycznej sytuacji). Dzięki takiemu elektronicznemu wsparciu można uratować czyjeś zdrowie lub nawet życie. Unika się konieczności wołania na głos pomocy lub szukania jej osobiście na terenie szpitala, co trwoni dużo czasu i uniemożliwia szybkie podjęcie akcji ratunkowej.

Systemy przywoławcze montuje się również w toaletach oraz pod prysznicami. Takie przyciski w tych pomieszczeniach pozwalają zachować dyskrecję i komfort samodzielnej toalety osoby starszej, schorowanej lub niepełnosprawnej, a jednocześnie umożliwiają wezwanie pomocy w konkretne miejsce, gdyby stało się coś złego. Warto zauważyć, że pomieszczenia sanitarne, w których montuje się tego rodzaju systemy, zazwyczaj posiadają drzwi nie wyposażone w klucz do zamka – wszystko to w celu szybkiego i sprawnego udzielenia pomocy bez konieczności wyważania drzwi.

Systemy przywoławcze usprawniają komunikację między personelem

Oprócz tego, że w szpitalach i domach opieki konieczne jest montowanie systemów przywoławczych pozwalających na wygodną komunikację pacjenta z personelem, możliwe jest także wyposażenie personelu w specjalne transmitery i pagery służące do komunikacji personelu między sobą. To bardzo wygodne rozwiązanie. Gdy pacjent wzywa kogoś z personelu do nagłego wypadku, przybyła na miejsce pielęgniarka lub opiekun mogą błyskawicznie wezwać wykwalifikowaną pomoc w postaci lekarza dyżurnego, bez konieczności opuszczania pacjenta, by go znaleźć.

Warto wspomnieć, że systemy przyzywowe są bardzo skuteczne, pod warunkiem, że wykorzystuje się je tylko w celu, do którego zostały stworzone. W sytuacji, gdy pacjenci w szpitalu nadużywają sygnałów dźwiękowych lub świetlnych wysyłanych do pokoju pielęgniarek z błahych powodów, pielęgniarki mogą nie reagować właściwie na sygnał puszczony w naprawdę krytycznej sytuacji – pożaru, nagłego ataku, pogorszenia stanu zdrowia pacjenta lub wypadku.

W przypadku, gdy w szpitalu wykorzystuje się nadajniki wysyłające drogą radiową informację na pager odbiorcy, należy dbać o to, by ów pager stale był w posiadaniu odbiorcy, by nie ruszał się on nigdzie bez niego. Zupełnie zbędny byłby system przywołujący lekarza przebywającego poza gabinetem lekarskim, gdyby jego pager stale pozostawał w tym gabinecie. Użytkowanie takich urządzeń ma sens tylko wówczas, gdy odbiorca odpowiednio reaguje na wezwanie, oraz gdy jest w stanie wykonywać swoje obowiązki również poza swoim miejscem pracy, jednocześnie będąc w stanie natychmiastowo zareagować na wezwanie przesłane na pager. Trudno obecnie wyobrazić sobie lepszy system komunikacji z personelem szpitala, niż właśnie krótkie, ale dobrze odbierane sygnały od pacjenta.

http://www.lrspoland.pl/